النهار
الأحد 22 ديسمبر 2024 02:53 مـ 21 جمادى آخر 1446 هـ
جريدة النهار المصرية رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرأسامة شرشر
موعد مباراة مانشستر يونايتد وبورنموث في الدوري الإنجليزي والقنوات الناقلة وزارة العدل: قافلة طبية بسوهاج يومي الأربعاء والخميس في إطار المبادرة الرئاسية ”بداية جديدة لبناء الإنسان” عن الفيلم الصومالي.. قرية قرب الجنة مصطفى الكاشف يفوز بجائزة أفضل صورة في مهرجان قرطاج تدريبات تأهيلية لمحمد السيد على هامش مران الزمالك اليوم محافظ المنوفية يعتمد جداول امتحانات الفصل الدراسي الأول ” دور يناير ” 2025 بوادر التطوير تبدأ... الهئية الوطنية للإعلام: تخصص محطة إذاعية لبث قناة النيل للأخبار عبر إف إم أشرف صبحي يبحث مع سفير كوريا الجنوبية تطوير وتعزيز العلاقات الثنائية في قطاعي الشباب والرياضة أحمد حمدي يؤدي تدريبات تأهيلية على هامش مران الزمالك فقرة بدنية بمران الزمالك استعدادًا لمواجهة الطلائع ”ورشة تدريبية لتعزيز مهارات المرأة في الرسم على الجلد والخياطة ضمن مشروع مناهضة العنف ضد المرأة” تعليمات خاصة لمحمد عواد خلال مران الزمالك جروس يعقد جلسة مع اللاعبين وتعليمات خاصة لـ عواد

فن

مدحت صالح عن مشروع إحياء أصوات المطربين الراحلين بالذكاء الاصطناعي: بنحافظ على التراث

مدحت صالح
مدحت صالح

كشف الفنان مدحت صالح عن رأيه في مسألة استخدام الذكاء الاصطناعي، في إعادة إحياء أصوات مطربي الزمن الجميل، مُشيرًا إلى مشروع المُلحن عمرو مصطفى، وأنه فرصة للحفاظ على التراث الغنائي.

وقال «صالح» خلال مؤتمر صحفي بدار الأوبرا المصرية: "مش عارف عمرو مصطفى قال إيه بالظبط ولكن في إمكانية إننا ناخد بصمة صوت أي حد، سواء رحل عن عالمنا أو عايش، ويتم توظيفها".

وأضاف الفنان مدحت صالح: "فيه تكنيك تاني في التكنولوجيا، إننا ناخد الصوت فقط ونركب عليه مزيكا، ودا المشروع اللي كنت باقدمه للدولة عشان نشتغل عليه في الإذاعة، وممكن ناخد الأصوات دي ونخلي كل الناس مواليد 2023، وأنا بعمل كدا".

وتابع: "عمرو مصطفى بيلعب في التقنية دي، بياخد صوت حليم وبيعمل لحن، وبردو الست أم كلثوم، فماحدش هيقرب من البناء الأساسي للحن، مش هلعب في اللحن ولكن بنحاول نزود متعة الجرعة السمعية، واحنا عارفين الكلمات بس عايزين جرعة أكتر من المزيكا، الشبع من المزيكا، كل أغنية قبل كدا كنا بنقول عايز أشبع مزيكا، هيحصل دلوقتي".

وأكد أنه المشروع ما هو إلا محاولة للتحديث والحفاظ على ما تبقى من التراث الغنائي، لكبار المطربين سواء الراحلين أو ما بقي منهم على قيد الحياة، وأن الفكرة هي حالة حب لكل فنان لعدد من ملحنين يختار منهم، قائلًا: "باحلم إن كل زملائي يكملوا ويشوفوا بيحبوا مين من الملحنين ويقدموا أعمالهم، بس الإضافة إننا بنعيد هرمنة الأعمال دي، وطول عمرنا نطلع نقول أعمال هو بيحبها، انا عايزين نحدث الموضوع لأن دا هدف، لأن الزمن بيتطور".

واختتم مدحت صالح حديثه قائلًا: "ندي فرصة لما يكون عندي الهرموني بتدي فرصة للفرق الصغيرة، لما يشتغل هنلاقي نفسنا بنسمع الأعمال وبنحدثها، عندنا إمكانيات عظيمة في الجغرافيا دار الأوبرا، عندنا أشهر عازفين مافيش حاجة ناقصة غير أننا نحافظ على تراثنا، ونقوله للناس وإعادة صياغة للمكتبة الموسيقية".