النهار
الثلاثاء 24 سبتمبر 2024 04:26 صـ 21 ربيع أول 1446 هـ
جريدة النهار المصرية رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرأسامة شرشر
الجندل يحقق مفاجأة مدوية ويُقصي الأهلي من كأس خادم الحرمين وكيل ميكالي: كان هناك سوء تفاهم مع اتحاد الكرة.. وهذه حقيقة مفاوضات الزمالك أسامة شرشر يكتب: لبنان أصبح غزة يا عرب رسائل محمود الخطيب للاعبي الأهلي قبل السوبر الإفريقي فيلم عمارة الصحراء يفوز بالجائزة الخضراء بمهرجان الغردقة السينمائي جامعة مدينة السادات تنظم المائدة المستديرة الثامنة لرجال الأعمال لتأهيل الطلاب والخريجين لسوق العمل تلاميذ يعبرون ترعة على جذوع النخيل في العام الدراسي الجديد بقنا.. والأهالي: أولادنا في خطر 40 سنة صداقة مع الكاميرا.. عم رضا أقدم مصور علي شاطئ بورسعيد يروي حكاياته مع المشاهير| صور «التعويض» عنوان كولر وجوميز في السوبر الإفريقي المخرج خالد مهران يعلن عن مسابقة لاختيار أصوات غنائية جديدة للتعاقد معها قائمة الزمالك لمواجهة الأهلي في السوبر الإفريقي وزير الرياضة يلتقي سكرتير الاتحاد الإفريقي لمناقشة نقل مقر «كاف» إلى العاصمة الإدارية

أهم الأخبار

في ذكرى 30 يونيو..هاشتاج «لماذا خلعنا مرسي» يتصدر فيس وتويتر

دشن نشطاء على موقعي التواصل الاجتماعي «فيس بوك وتويتر»، هاشتاج بعنوان «لماذا خلعنا مرسي»، في الذكري الأولى لـ «30 يونيو».

وتنوعت تعليقات النشطاء بين الجادة والتهكمية، فقال أحمد مبروك: «اللي لسه مش فاهم لماذا خلعنا مرسي، أقوله عشان مبيعرفش.. فيه فرق في السرعات بين مصر مهد الأديان وصاحبة الحضارة العميقة وأيدلوجيتها القائمة على حب الكل والخير والمودة.. وبين جماعة خاينة لا ليها لا وطن ولا انتماء متعرفش غير لغة التكفير والخيانات والإقصاء والصفقات المشبوهة».

 

علق هاني حمدي قائلاً: «أهو غلاسة كدا»، فيما وضع عمرو قباري أغنية كابوس لعمرو مصطفي من فيلم الدساس، قائلاً: «ده كان كابوس وخلصنا منه».

 

الناشط إسلام يقول: «عشان مينفعش رئيس دولة بحجم وعظمة مصر يخرج من صلاة الجمعة حافي وبيجري من الشعب»، وأكمل متهكمًا: «عشان نعرف اسم الواد بتاع المعادي اللي مقلشي اسمه».


 
 

وهاجم الناشط أحمد تيتو، 30 يونيو، قائلاً: «خلعنا مرسي عشان نشحت ملابس وبطاطين مستعمله، وبدل الكهرباء ما بتقطع ساعتين بقت بتقطع 14 ساعة، وبدل ما كنا بنقف نص ساعة على البنزين بقوا ساعتين، وبدل ما كنا بتاخد تموين دلوقتي هتاخد على قفاك، عشان نعاقب كل اللي شاركوا في يناير، وعشان نقفل المساجد ونمنع الصلاة على النبي، وعشان المنافقين والشيوخ العرة وتجار الدين يتكشفوا».

 

وقال محمد سيكو: «خلعنا مرسي عشان مرجعش الأمن، وحق الشهداء، كرامة المواطن، الفقر، التسول من البلاد التانية، تقريبا نفس الأسباب اللي هنخلع بيها السيسي»، فيما رأت منار النعماني: «عشان كان عايز يضحي بالمصريين لأهدافه الموبوئة».